«Kakerlakkene» av Jo Nesbø

I annen bok om Harry Hole er det mange tematiske likheter med første bok. Som forrige gang blir Harry sendt langt avsted rundt halve jordkloden, for å løse en sak med et norsk mordoffer i utlandet, i samarbeid med det lokale politiet. De siste scenene i boken er også mistenkelig like. Lider Nesbø av dårlig fantasi? Hvem som dør i løpet av boken er heller ingen overraskelse.

Plotet var bedre bygget opp og en anelse mindre forutsigbart enn i forrige bok. Til gjengjeld var språket og utførelsen om mulig enda mer slurvete. På side 95 forteller Harry et vitne at «vi er midt i en mordetterforskning her, og jeg har dårlig tid.» Senere, på samme side, i samme samtale med det samme vitnet, forklarer Harry at «[det blir ikke de store presseoppslagene] når en mann dør av hjertesvikt.» Sånne slurvefeil bugner det av, i den grad at det faktisk blir forvirrende. Når personer i boken «forsnakker» seg, er det da med vilje? Eller er det forfatteren som har slurvet?

Alt i alt, samme karakter som forrige gang: 3/4.

Sitat s. 133:
«Man er ikke eldre enn man føler seg,» sa Harry. «Så da skulle jeg vel være rundt seksti.»

3 kommentarer

  1. bai said,

    juli 21, 2011 kl. 8:09 am

    Eg synest ikkje dei tidlege Harry Hole-bøkene er like gode som Oslo-bøkene. Det er liksom Oslo-skildringane i dei seinare bøkene, som er med på å gjere den gode settinga, synest eg. Og sjølv om eg er svært glad i Harry Hole, kjem ein ikkje unna at bøkene er fulle av slurvefeil av den typen du nemner her. I den siste boka eg las, Panserhjerte, møter ein av kollegaene til Harry ein mann med turban som åpenbart må vere muslim… Likevel, spenninga, skildringane og historia til Harry synest eg gjer bøkene gode, til tross for desse litt irriterande feila.

  2. juli 21, 2011 kl. 8:16 am

    Da jeg leste Kakkerlakkene, tenkte jeg at dette var en nedtur. Noe av bakrunnen var at jeg hadde lest flere av romanene som jeg regner som Nesbøs beste, blant annet Rødstrupe. All honnør til forlaget som satset på Nesbøs forfatterskap. Han trengte nok to kriminalromaner for å skrive seg varm.

  3. Cleo Gold said,

    april 18, 2013 kl. 3:44 pm

    Jeg forstår ikke at Jo Nesbø selger så bra. Har nettopp lest Kakerlakkene, og jeg synes ikke den holder mål verken språklig eller innholdsmessig. Skuffende etter all positiv omtale! (Kommer nok ikke til å lide meg igjennom flere av hans bøker.) Når det er så lett å bli bestselger, tror jeg at jeg vil prøve meg som forfatter selv. Men det er kanskje lettvint «macho-stoff» som fenger?


Legg igjen en kommentar

