«Haroun and the Sea of Stories» av Salman Rushdie

HarounEn liten og lettlest eventyrbok med referanser til Star Wars, Alice i Eventyrland, Ringenes Herre… og til indiske filmkonvensjoner som jeg ikke kjenner like godt. Veldig artig og klassisk Rushdie-humor: Språkdrevet, full av understatements og så britisk som bare en inder kan være. Handlingen og fortellingen sier meg at dette er en barnebok, men språket er krevende og med bredt ordforråd. Og vakkert, som alltid fra mesteren Rushdie.

Favorittsitat: «There were simply too many passengers at the bus Depot to fit into the available buses, and, anyhow, nobody knew which bus was leaving first; which made it possible for the drivers to play a mischievous game. One driver would start his engine, adjust his mirrors, and behave as if he were about to leave. At once a bunch of passengers would gather up their suitcases and bedrolls and parrots and transistor radios and rush towards him. Then he’d switch off his engine with an innocent smile; while on the far side of the courtyard, a different bus would start up, and the passengers would start running again.»

Karakter: 5

BookRags studyguide

4 kommentarer

  1. knirk said,

    juni 16, 2009 kl. 7:24 pm

    Ha ha! Bra sitat! Denne skal jeg virkelig legge til leselista mi – jeg elsker jo alle referansene du viser til, både Lord of the rings, Alice i Eventyrland og Bollywoodfilmer

  2. leselykke said,

    juni 17, 2009 kl. 11:38 am

    Jeg har akkurat begynt på «East, West» som er en novellesamling av Rushdie. Har du lest andre ting av ham? Jeg er stor fan. 🙂 Håper ikke du blir skuffet hvis forventningene nå er høye!

  3. knirk said,

    juni 18, 2009 kl. 1:48 pm

    Jeg har aldri lest Rushdie jeg. Nå har jeg bestilt Sea of stories på Bokkilden. Så det blir nok sommerlektyre.

  4. september 11, 2009 kl. 2:15 pm

    […] Jeg har aldri lest Rushdie før jeg fikk anbefalt denne lille boka av Leselykke. […]


Legg igjen en kommentar

